Retteketet meer winterpret - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu Retteketet meer winterpret - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu

Retteketet meer winterpret

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Bjorn

10 Maart 2014 | Zwitserland, Lausanne

Carnaval is dit jaar weer eens stilletjes aan ons voorbij gegaan, al heb ik vorig weekend wel stiekem via de NOS website naar wat optochten uit het Zuiden van Nederland gekeken. En ook via Facebook bereikten ons enkele foto verslagen; dan lijkt het toch allemaal weer leuk en mis ik het best wel een beetje. Maar goed, Afgelopen weekenden en ook weer vandaag stonden wij te ‘sjoenkelen’ op de lange latten. Miekes ‘training’ in de Rocky Mountains had zeer zeker vruchten afgeworpen, want in Villars/Diablerets and ook in La Fouly bleven zelfs de zwarte piste dit keer niet ongeroerd. La Fouly is een super klein stationnetje tegen de Franse en Italiaanse grens –twee liften en een paar pistes– tegen het Mont Blanc massief. Toen het zonnetje zich in de middag liet zien hadden we vanaf de pistes een prachig uitzicht op Mnt. Dolent (3820m).
Dit weekend zou er eigenlijk niet geskied worden omdat Mieke komende week twee presentaties heeft en ik ook wat dingetjes af moet hebben. Maar het weer was echt zo super (stralende zon!) dat we het toch niet konden laten onze zwarte bolide richting Alpen te rijden. Dit keer was Ovronnaz aan de beurt. Bjorn heeft met zichzelf de afspraak gemaakt dit jaar geen skigebied te dubbelen; lukt aardig, al denk ik dat er na vandaag verandering in gaat komen. Wat een geweldig gebied! Ook weer klein (6 liften), maar midden in de Bergen, geen uitzichten op het dal, en mooie brede pistes waarop Mieke mooi bochtjes kan draaien en Bjorn lekker naar beneden kan raggen. Heerlijk om de zondag ochten zo te spenderen! Onze lunch hebben we op fijne ligstoeltjes met uitzicht op de Walliser Alpen genuttigd. Fantastisch om het landschap waar we in de zomer doorheen gelopen zijn nu met een prachtige witte deken te zien. Ik ga zo eens wat planten in onze nieuwe grond (een afgekeurde batch van Miekes werk) zaaien. Wij zijn helemaal klaar voor de lente.

De afgelopen weken hebben we allebei ook veel gereisd. Zelf ben ik met een studente in Zweden en Ierland geweest om veensamples te halen voor een nieuwe sneeuwexperimentje. Dit keer hebben we veenkernen uit vijf plekken in Europa gestoken en gaan we in het lab experimenten uitvoeren om te onderzoeken hoe gevoelig de micro-organismen uit die verschillende gebieden –die elk verschillen in hun klimatologische omstandigheden– zijn voor vries-dooi cycli. Ook heb ik een bliksembezoekje gebracht aan Utrecht om te vergaderen met de Nederlandse Stichting tot behoud van Ierse Venen. Mieke is in Colorado geweest voor een congress, dat zeer briljant midden in een skiresort plaats vond. Skiën in Colorado, dat leek Emmie en Vincent ook wel wat, en dus kwamen die een paar dagen voor het congress naar Breckenridge voor een skivakantie. Helaas werd Vincent na een epische tocht op de 2e dag bevangen door de hoogte en moest hij zielig thuis blijven (of zat hij toch stiekem de hele dag in de hottub die bij het apartement hoorde?). Daarna moesten de zusjes zich dus alleen door de kou (-15°C!), poedersneeuw (op de Euphoria-piste kán je helemaal niet skiën) en sneeuwwitjes heen worstelen. Tja, dan kun je er natuurlijk op wachten dat de busstop op weg naar huis wordt gemist…

• 10 Maart 2014 - 21:15

Joris:

Leuk hoor dat skiën, maar ik had liever meer foto's van jullie curling avonturen gezien!!

• 10 Maart 2014 - 22:45

Jan De Wit:

Jammer, zo'n sjeël udderke in dat mooie sneeuwlandschap.

• 11 Maart 2014 - 03:02

Emmie:

Euphoriaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!

• 11 Maart 2014 - 07:23

Bjorn:

Jan, gek he hoe Emmie kijkt als ze op skies staat!