Brrrr...! - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu Brrrr...! - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu

Brrrr...!

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Bjorn

05 Januari 2014 | Zwitserland, Lausanne

Laten we beginnen met iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen! Wij hebben het nieuwe jaar ingeluid in Abisko in het noorden van Zweden, zo’n 200 km boven de poolcirkel. Extra dik aangekleed om het weinige vuurwerk in het dorp te bekijken (en hoe houd je nu eigenlijk een champagneglaasje vast met van die dikke wanten?) terwijl de sfeer verzorgd werd door een draagbaar grammofoonspelertje uit de jaren ’30 met Zweedse walsjes uit hetzelfde tijdperk, wij hadden het nog niet eerder meegemaakt.

Voor de kerst zijn we naar NL gevlogen. Op kerstavond was er niet alleen een groot kerstdiner bij Jan en Riet, maar ook een hele grote zak met kado’s voor de kleinkinderen én kinderen die de Goed Heiligman op 5 December had achtergelaten. Eerste kerstdag brachten we in het nieuwe huis van Ralph en Tina door met de familie van Bjorn. Ralph zette een fantastisch kerstdiner op tafel en ‘s avonds dronken we wijn met een Zwitsers kaasje met Harry en Martha.

Daarna vlogen we dus naar Abisko, waar Ellen en Christian wonen. Hoewel de zon deze tijd van het jaar nooit boven de horizon komt, is het van 10h00 tot 14h00 wel licht. Ook de kou viel mee, het was maximal 10 graden onder nul en tegen de droge winterkou is goed te kleden (zolang je niet te lang stil staat). Prima condities dus om ons te vermaken met ourdooractiviteiten. Op het programma stonden o.a. ijsklimmen, caving (wel jammer van het daglicht om onder de grond te kruipen…) en sneeuwschoenwandelen. Verder zijn we gaan winterkamperen in de sneeuw. Het oorspronkelijke plan was om te overnachten in een zelfgegraven sneeuwhol, maar aangezien we in een white-out terechtkwamen toen we naar onze bestemming gingen konden we de omgeving niet meer afspeuren naar een geschikte plek (terwijl ondergetekende toch al zo’n moeite had met het langlaufen over ongelijk, ongeprepareerd terrein). Gelukkig hadden we een grote slee (‘pulka’) mee met al onze kampeerspullen, waaronder twee tenten. Vanaf de kampeerplek gingen Ellen en Christian een tourskitocht maken de volgende dag en wij gingen alvast terug. Bjorn heeft toen de zware slee weer terug getrokken naar de auto, op skis waarop Mieke helemaal niet kón skiën en toch ging hij nog harder vooruit! De laatste twee avonden werden we ook nog getrakteerd op noorderlicht, de reden waarom we het ooit in ons hoofd hadden gehaald om in de winter boven de poolcirkel te verblijven. Het kon niet beter! De laatste dag zijn we ook nog gaan kijken in het ijshotel, dat elke winter wordt opgebouwd uit ijs en sneeuw met allerlei schitterende ijssculptures. Een koude afsluiter van deze supervakantie.
Terug in Lausanne zijn we vandaag voor het eerst gaan skiën. In Verbier was het hoog genoeg voor goede sneeuw én om boven de wolken uit te komen: eindelijk weer zon!

• 05 Januari 2014 - 20:27

Jo Slangen:

Leuk verhaal Bjorn en Mieke
    Groet van Regina en Jo

• 05 Januari 2014 - 20:40

Martha:

Fijn dat jullie het leuk gehad hebben , met kerst was ook leuk.
    Altijd gezellig bij elkaar te zijn liefs

• 05 Januari 2014 - 21:14

Joris:

Gaaf hoor! De ijsbijltjes zijn nog van pas gekomen zo te zien, of niet?

• 05 Januari 2014 - 22:04

Jan De Wit:

Dat moet koud aan de bips zijn, zo'n ijsfauteuil.

• 06 Januari 2014 - 11:31

Asia:

Guy says he officially hates you :).
    A-M-A-Z-I-N-G!!!!

• 06 Januari 2014 - 16:18

Vinnie:

super mooi dat toeren door het besneeuwde landschap, een mooi begin van 2014!

• 07 Januari 2014 - 06:45

Harry Robroek:

Fijn voor jullie dat je dit schitterende natuurschouwspel mocht beleven.
    Voorla de manier waarop jullie jullie verhalen verwoorden vind ik mooi. Het leest als een goed boek.
    Ik van mijn kant heb genoten van jullie aanwezigheid gedurende de kerstdagen.
    Het gezamenlijke bezoekje aan Riet en Jan was weer, als altijd, heerlijk.
    Zouden we veel vaker moeten doen.

• 14 Januari 2014 - 12:20

Boudewijn:

wetenschappers dat zijn van die mensen die altijd binnen zitten, nooit zonlicht zien en van die bleke ongezonde gezichten hebben. Wat een spectaculaire prenten! -:)

Tags: Abisko