Op stap met de ouders - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu Op stap met de ouders - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu

Op stap met de ouders

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Bjorn

04 December 2016 | Zwitserland, Lausanne

In oktober hadden Harry en Martha een appartement gehuurd in Vallorcine, net over de grens in Frankrijk in de vallei van het Mt Blanc massief. Nadat ze op de heenweg er naartoe al een nacht bij ons hadden gelogeerd (na een heerlijke door Bjorn bereidde kaasfondue), reed Bjorn al op donderdag naar Vallorcine, en Mieke volgde op vrijdagavond met de Mont Blanc Express. Dat is een knap ‘staaltje’ van de Zwitserse spoorwegen (het patent op de tandradbaan schijnt overigens een van de meest lucratieve te zijn van de Zwitserse patenten), waar je vanuit Martigny bijna loodrecht omhoog gaat en daarna hoog boven de Val de Van Frankrijk binnen rijdt. De coupés hebben grote panorama-ramen, zodat je volop van het spectaculaire uitzicht kunt genieten. Zaterdag hadden we geluk met prachtig weer, en dus stapten we in de auto naar Chamonix. Daar namen we de gondel en vervolgens de lift die dwars door de berg is aangelegd en ons bovenop de Aiguilles du Midi bracht, helemaal naar 3842 m. Gelukkig scheen de zon, zodat Harry en Martha naar hartelust foto’s konden nemen zonder hun vingers te bevriezen en we lang van het uitzicht konden genieten. En wat een uitzicht! Vlak onder de top van de Mt Blanc (toch nog wel zo’n 1000 m), met vergezichten tot in de Italiaanse en Zwitserse alpen. ‘s Avonds hebben we gezellig gegeten in een klein restaurant in Argentière, wat gezien de drukte het beste restaurant in het dorp moest zijn, een goede keuze! Zondag was het wat minder weer, maar gelukkig niet minder gezellig.
In november waren Jan en Riet op bezoek in Lausanne. Het had de week ervoor verschrikkelijk geregend en we hadden al binnen-activiteiten bedacht, maar we hadden weer geluk en het was zaterdag mooi weer. Het slechte weer had de sneeuwgrens flink doen dalen, en er lag al een flinke laag sneeuw in de bergen. Een perfecte dag dus om te gaan wandelen in de sneeuw in de Jura, met een tussenstop met dampende pompoensoep met kastanjes en hete thee. Op de terugweg hadden we schitterend uitzicht op de bergen van de Haut-Savoie (waaronder de Mt Blanc) vanuit de auto, waarvan de besneeuwde toppen roze kleurden in de ondergaande zon. Na een weekend lekker eten en drinken en veel kletsen reden Jan en Riet zondag weer terug naar Heerlen.

• 04 December 2016 - 16:58

Martha Robroek:

het was echt super leuk wij hebben genoten

• 04 December 2016 - 17:11

Jan De Wit:

Ik zou wel weer een kop pompoensoep lusten.
    Het is er ook hier koud genoeg voor.

• 04 December 2016 - 21:06

Joris:

Dat ziet er gezellig uit!

• 05 December 2016 - 08:38

Harry Robroek:

Het was schitterend dit te mogen beleven, met nogmaals dank aan Bjorn en Mieke.
    We hebben waarlijk schitterende opnames gemaakt van het gebergte.
    Het was als vanouds reuze gezellig en we hebben genoten.
    Een onvergetelijke vakantie.