lang leve de nazomer - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu lang leve de nazomer - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Mieke en Bjorn de Wit - Robroek - WaarBenJij.nu

lang leve de nazomer

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Bjorn

02 November 2014 | Zwitserland, Lausanne

Zo slecht als de zomer was, zo mooi is hier de herfst. Zo mooi zelfs dat we twee weken geleden nog gingen kamperen in het Lötschental. Een schitterend kampeerplekje aan het einde van het dal, met zicht op de gletscher en de Bietschorn (3934m). Toen de tent rond de middag stond zijn we een rondje gaan rennen in een prachtig landschap van geel wordende larixen en hagelwit besneeuwde bergtoppen tegen een strakblauwe lucht. Het nadeel van zo laat in het seizoen kamperen is dat de zon al vroeg ondergaat en dat is helemaal zo wanneer je in een diepe vallei wordt omsloten door hoge bergen. Zodra de zon achter de bergen was gezakt daalde de temperatuur minstens 10 graden en steeg het aantal lagen kleding dat we aantrokken. Bjorn hield het nog beschaafd, maar Mieke eindigde op zo’n 6 lagen, waaronder donsbroek, donsjas, muts en handschoenen. Zo was het nog even uit te houden buiten en dat was zeker de moeite waard: aangezien er nog steeds geen wolkje te zien was en er geen lichtvervuiling was in de dunbevolkte vallei werden we getrakteerd op een super mooie sterrenhemel. De volgende ochtend stond er ijs op de tent en braken we op voordat de vallei op was gewarmd. Samen met 2 vrienden die aan waren gekomen met de bus pakten we de kabelbaan naar boven, waar we een hele mooie wandeling naar de Lötschenpas.
Het weekend erna was weer de jaarlijkse Lausanne marathon. Die wordt traditiegetrouw op zaterdagavond ingeluid met de ‘pastaparty’, wat inhoudt dat je op een boot in de haven een bord pasta voorgeschoteld krijgt. We waren dit jaar met een flinke groep vrienden, die allemaal mee deden aan de halve of hele marathon. Zondagmiddag vertrokken we vanuit Vevey voor de 21.1 km terug naar Lausanne. We verbeterden allebei onze tijd van vorig jaar en het was stralend weer, een geslaagde dag dus.
Afgelopen weekend zijn we een weekendje in de buurt van het meer van Annecy geweest, in de Haute-Savoie net over de grens in Frankrijk. Nadat we een hotelletje hadden gevonden (nu ook nog eens de klok verzet is wordt het wel heel vroeg donker om nog te gaan kamperen) aan het eind van de middag (nadat we de auto vol hadden geladen met Franse lekkernijen) was er nog net genoeg licht om een stukje te gaan rennen, waarbij we ons maar niet te diep in het bos waagden aangezien de knallen die we af en toe hoorden aangaven dat het jachtseizoen weer geopend is. De volgende ochtend eerst nog even vers brood halen bij het bakkertje, waarna we op pad gingen naar de top van La Tournette (2351m), wat letterlijk een hele klim was. Door het heldere weer hadden we een picknick met uitzicht op nu eens de andere kant van de Mt. Blanc. Daarna begon de lange (klauter)afdaling, waarbij we de halve marathon toch nog wel in onze benen voelden.

• 02 November 2014 - 22:16

Bjorn:

En ik betrapte mezelf er zelfs op dat ik Frankrijk eigenlijk best een mooi land vind...nou ja, langs de Zwitserse grens dan; je moet klein beginnen! En die Fransen zijn ook nog zo gek niet...
    Ook voor de eerste keer een Pizza machine gezien (niet gedurfd te gebruiken hoor!); 8 € er in, vier minuten wachten...Pizza!

• 03 November 2014 - 11:55

Jan De Wit:

Ik zie tot mijn spijt dat het vegertje ontbreekt aan jullie kampeeruitrusting?

• 03 November 2014 - 11:58

Joris:

Nou, ik ben vet jaloers! Wat een foto's. Maar twee weken geleden met hetzelfde stralende weer tgin de Ardennen paddestoelen zoeken en naar Plopsa land is ook niet verkeerd!

• 04 November 2014 - 23:26

Emmie:

Joris die Plopsalandg verkiest voor een bergbeklimmin... wie had dat ooit gedacht?

Ik ben een beetje jaloers op jullie avonturen maar anderszijds blijven hardlopers natuurlijk doodlopers... of waren het blootlopers? Je zou het haast denken met het aantal lagen kleding dat Mieke weet aan te trekken NA het rennen...

• 05 November 2014 - 08:04

Mieke:

Ja Emmie, waarom dacht je dan dat er van mij geen finishfoto bij zit...